Elizabethtown
18. 10. 2006
Režie: Cameron Crowe
Hrají: Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Alec Baldwin, Bruce McGill, Judy Greer, Jessica Biel
Scénář: Cameron Crowe
Kamera: John Toll
Hudba: Nancy Wilson
Distribuce: Bontonfilm, 123 min., od 12 let, 14 kopií
RECENZE
Míchání
žánrů většinou dobrotu nedělá. Výsledný film bývá roztříštěný, bez
atmosféry a chudák divák má potíže držet s příběhem krok − pokud ho
ovšem netočí takový mistr jako Cameron Crowe (Jerry Maguire, Na pokraji
slávy). Jeho nový snímek začíná jako tragikomedie − mladý návrhář Drew
(Orlando Bloom) právě zažil monumentální neúspěch s revolučním modelem
tenisek a chystá se spáchat sebevraždu. Po telefonátu z domova, kdy se
dozví, že jeho otec zemřel na návštěvě příbuzných, se Elizabethtown
mění v rodinné drama. Drew má za úkol dopravit otcovo tělo zpět domů,
takže realizaci sebevraždy odloží a vydá se do Kentucky za otcovými
příbuznými, které má teprve teď příležitost pořádně poznat, aby zároveň
zjistil, co přesně znamená vztah otce a syna. V Kentucky se drama
začíná prolínat s romanticko-komickou linií, když se Drew seznámí
s hovornou letuškou Claire (Kirsten Dunst) a rozvine se mezi nimi cosi
jako milostný vztah. Než Crowe odvypráví celý příběh, který zároveň sleduje proměnu rodinných vztahů i začínající romanci Drewa a Claire, naservíruje divákům ještě porci bláznivé komedie a něco road movie. A představte si, že to vůbec nevadí. Film totiž drží pohromadě díky ústřední postavě, z jejíhož pohledu sledujeme celé dění. Jak se mění Drewovy nálady, mění se také žánr; ruku v ruce s tím, jak poznává (zpočátku protivné) příbuzné a (trochu divnou) Claire, mění se i divákův pohled na ně.
Klíčovým imperativem tedy je: nechte se maximálně vést hlavním hrdinou. Pokud na tohle nepřistoupíte, zůstane pro vás Elizabethtown jenom slepencem více či méně zajímavých momentů podkreslených příjemnými písničkami, jak je ostatně u Crowea dobrým zvykem. Aby vám nevadilo, že režisér na některých scénách ‚uletí‘ a kupříkladu spolu nechá hlavní hrdiny
extrémně dlouho telefonovat nebo dopřeje Drewově matce (Susan Sarandon) na pohřební slavnosti zdánlivě bez důvodu velikánský prostor, musíte jít filmu trochu vstříc.
Orlando Bloom v roli pasivního hrdiny, kterému se věci spíš dějí, než aby je sám uváděl do pohybu, hraje příjemně civilně a úsporně; s Kirsten Dunstovou jako ‚améliovskou‘ hybatelkou jeho osudu už je to o něco složitější. Nemůžu zaručit, že si ji spolu s Drewem zamilujete, ale snaha udělat optimistu s novou radostí ze života z kluka, který má chuť to zabalit, je v jejím podání přinejmenším roztomile nakažlivá.
Elizabethtown rozhodně není takový malý klenot jako Croweův hudební snímek Na pokraji slávy. Má ale potenciál stát se (přinejmenším pro někoho) osobním filmovým potěšením měsíce.
ORTEL: Příjemný osobní snímek, kterému se však musí jít trošku naproti.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář